11 juni 2024 – Sinds 1 juni is “Café Terminus” in Arnhem ook verkrijgbaar bij Citystore Arnhem, in de Eusebiuskerk!
11 juni 2024 – Ook in enkele bibliotheken in Vlaanderen is “Café Terminus” sinds kort te leen! Bijvoorbeeld in de bib van Izegem, Knokke Heist, Dendermonde, Harelbeke, Zoersel, Wellen kan men het boek lenen/lezen!
11 juni 2024 – “Café Terminus” is sinds kort ook als e-Book (Adobe ePub) verkrijgbaar, voor 10 euro. Bij tal van webshops in Nederland, via Boekengilde, Kobo, Bruna, Bol, etc.
11 juni 2024 – Bij boekhandel Het Colofon in Arnhem gaat het hard met “Café Terminus”, er ligt nog maar één exemplaar!
11 juni 2024 – “Café Terminus” ligt (staat) bij boekhandel Hijman Ongerijmd in Arnhem nu achterin de winkel, in de kast waar de boeken van Uitgeverij Vleugels ook staan.
3 mei 2024 – Sinds vandaag is “Café Terminus” verkrijgbaar bij het mooiste antiquariaat van Nederland: Hinderickx & Winderickx, Oudegracht 234 in Utrecht (inderdaad, er liggen ook enkele nieuwe boeken).
29 april 2024 – Inmiddels is “Café Terminus” ook in enkele bibliotheken beland!
Inclusief geautomatiseerde bespreking. Ik denk dat het een stuk slechter had gekund…
22 april 2024 – De prijsuitreiking van de Hans Vervoort Prijs 2024 aan Leo Pleysier (“Klokgelui”) in Café Belcampo in Amsterdam. “Café Terminus” was genomineerd en stond op de shortlist, samen met “Luister” (Sacha Bronwasser), “Beste mevrouw Eva” (Valentijn de Heer), “Een vrouw met mooie borsten” (Elte Rauch) en natuurlijk winnaar “Klokgelui” van Leo Pleysier. Het was een gezellige avond en het bleef vermoedelijk nog lang onrustig in Amsterdam, maar ik moest de tram halen, daarna de trein, en vervolgens de fiets. Thuis wachtte niemand op mij, toch stapte ik blijmoedig en dankbaar in mijn bed.
20 april 2024 – “Café Terminus” ligt nu ook bij Puntkomma in Veenhuizen in de winkel. Thanks Mandy!
20 april 2024 – “Café Terminus” is nu opgenomen in het boekenplatform van Bestel Bij De Auteur. Thanks Loes!
2 april 2024 – Interview in De Boekenkrant, zie aldaar of bij elders op deze site onder het kopje “In de media“.
26 maart 2024 – De Hans Vervoort Prijs voor verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard is dit jaar gewonnen door Leo Pleysier met het boek “Klokgelui”! Hij zal op 22 april een oorkonde in ontvangst nemen en enkele woorden spreken. De overige genomineerden, zijnde Sacha Bronwasser, Valentijn de Heer, Elte Rauch en Robert Brouwer, blijven verweesd doch dankbaar en glimmend van trots achter.
21 maart 2024 – NBD Biblion heeft onlangs 15 exemplaren van “Café Terminus” besteld, die over enige tijd zullen worden verspreid over enkele bibliotheken in Nederland.
28 februari 2024 – Café Terminus staat op de shortlist van de Hans Vervoort Prijs!
Nieuws: Dit is de shortlist van de Hans Vervoort-prijs 2024
Door Martijn van Bruggen (TZUM)
De shortlist van de Hans Vervoort-prijs 2024 is zojuist bekendgemaakt. De vijf genomineerden voor de prijs voor ‘verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard’ zijn:
Sacha Bronwasser – Luister (Ambo/Anthos)
Als een boek spannend is, realistisch én goed geschreven, is dat in de ogen van de jury reeds opbeurend genoeg. Alle drie genoemde termen zijn van toepassing op de tweede roman van Sacha Bronwasser, die na haar carrière als kunstcritica aan een nieuw leven is begonnen als literair auteur. In Luister volgen we de Nederlandse au pair Marie in Parijs anno 1989, en dat is niet altijd een pretje, zoals we al konden vermoeden dankzij de roman uit datzelfde jaar van W.F. Hermans, maar Bronwasser voegt daar nog de nodige horror aan toe. Niet alleen blijkt Marie kort voor haar vertrek naar Parijs iets naars te hebben meegemaakt, maar ook komt ze in een wonderlijk huishouden terecht – en in een stad die te maken krijgt met terroristische aanslagen. Tweeëndertig jaar later is Marie terug in Parijs, en vindt er een zinderende finale plaats. Luister is een triomf doordat Bronwasser het intrigerende verband laat zien tussen gevaar, kunst, luisterrijk kijken en woorden (‘We hebben de taal nodig om onze ogen te helpen’), in een verhaal dat de lezer kluistert.
Robert Brouwer – Café Terminus (Finisterre)
Een gescheiden man van 58, Martin Molle, leidt een bestaan zonder grote avonturen, maar hij weet zichzelf en de lezer op de rails te houden door zijn toonvastheid. De eenzaamheid van de hoofdpersoon, zijn zelfspot en de daarbij passende onhandigheid met vrouwen, inclusief zijn moeder, doet regelmatig denken aan auteurs als Wessel te Gussinklo, A. Moonen, Gerard Reve en Max de Jong. Zo bezien maakt Molle toch meteen deel uit van een familie – die der lustig malende en fantaserende eenpitters: ‘Achter mijn rug houd ik met gestrekte armen mijn linkerhand met mijn rechterhand vast, om eens te weten hoe dat voelt. Ik heb nooit begrepen waarom mannen zo lopen. Aan het ijsberen met de handen op de rug beleef ik enig genoegen. Als vanzelf ga ik rechtop lopen. Ja, ik ben een man en de wereld behoort mij toe. Waarom zou ik achter iemand aan lopen die ik niet ken? Ik heb mijn eigen leven. De vrouwen zouden achter mij aan moeten lopen.’ Vermeldenswaard is voorts dat het debuut van Robert Brouwer in eigen beheer is verschenen, wat dus niet wil zeggen dat het boek over het hoofd mag worden gezien.
Valentijn de Heer – Beste mevrouw Eva (Pluim)
Het debuut van de Leidse auteur Valentijn de Heer richt zich in de titel tot een lieve buurtgenote, in wie we de aanbeden Eva van J.M.A. Biesheuvel herkennen, die inderdaad in het houten huis woonde dat we op het omslag zien. Beste mevrouw Eva dat over een gezinsdrama gaat, wekt de indruk alsof iemand je een verhaal vertelt dat eigenlijk te verschrikkelijk is om naar te blijven luisteren, terwijl je voelt dat je precies dát zult moeten, omdat het in eenzaamheid is beleefd en nooit liefdevol aangehoord. Deze schets van een narcistische en kleinzielige vader, een fataal van eigenwaarde verstoken moeder en twee kinderen (de verstandelijk beperkte Johannes, en zijn oudere broer en verteller Elias) daartussenin, snijdt zeldzaam heftig tot op het bot. Sommige lezers kunnen de aanvechting voelen om deze roman terzijde te leggen, want bijna meteen wordt ons gemoed pijnlijk op de proef gesteld. De schrijver ziet af van grove effecten, en de sterke beelden die hij aandraagt zijn zodanig passend dat de originaliteit ervan pas in tweede instantie opvalt. Mede daardoor verliest De Heer vrijwel nergens het tempo waarmee hij ons door de gruwelen in het hoofd van Elias trekt. Bij het teruglezen zien we pas goed hoe zowat elke zin en bijna elk woord raak is.
Leo Pleysier – Klokgelui (de Bezige Bij)
Het aantal schrijvers dat moeite heeft met een natuurgetrouwe dialoog is eindeloos. Velen zouden iets kunnen leren van Leo Pleysier, die al een oeuvre lang heeft laten blijken complete personages te kunnen typeren door louter te noteren wat ze zeggen. Op die beproefde manier leren we een wandelgroepje kennen dat in een Vlaams dorp op een zomers terras jaarlijks zit te gezelligen. Vlakbij hen woont een stel, Jef en Germaine, dat hun huis niet uit komt en dat op weg is naar het einde. De verteller kent de twee niet, niemand kent ze eigenlijk echt, dus moet hij afgaan op wat de praatzieke buurvrouw Germaine hem vertelt. Alles in Klokgelui geschiedt via via, van horen zeggen, zonder te weten wat er waar is; we hebben alleen de klok horen luiden. Als het einde voor de twee daadwerkelijk aanbreekt, kunnen we dan ook slechts raden naar de liefde, het drama en de gesprekken die als het ware vlak naast onze deur hebben plaatsgevonden. Gelukkig dat wij de scherp luisterende Leo Pleysier hebben om ons daarbij te helpen, zoals hij ons ook met zijn laconiek ogende stijl beurtelings kan laten lachen en diep raken.
Elte Rauch – Een vrouw met mooie borsten: Het dagboek van Veere Wachter (Cossee)
Een belezen vrouw van ongeveer 40 jaar geeft een cursus, wil een roman schrijven, heeft een vriend, en wil ook een vriendin, en als ze die heeft blijkt niet alleen de liefde verwarrend maar wordt ze bovendien getroffen door een ernstige ziekte. Veere Wachter houdt een dagboek bij om dit alles te verwoorden: ‘Het wordt nooit meer als vroeger, en vroeger werd het ook nooit als vroeger.’ Al haar zwakheden worden getest en beproefd, en de dagboekvorm blijkt goed te werken om de aarzelingen en wisselende stemmingen, kortom: het voorlopige karakter van Veeres leven weer te geven. Niet zij, maar haar geestelijk moeder, debutante Elte Rauch, ziet daar de roman in die haar personage nog niet voor zich ziet. ‘Op deze ronde wereld wil iedereen een plek in het midden.’ Midden in het leven wordt Veere gedwongen met het einde bezig te zijn. Er zijn mensen die voor haar bidden, omdat ze kanker heeft: ‘Ik had het anders voor mezelf bedacht in dit leven. Dat ik iets moois zou gaan maken, iets voor iemand zou betekenen en dat de mensen aan me zouden denken en ontzag zouden hebben voor wie ik ben en voor wat ik maak, in plaats van voor wie ik niet ben en wat ik heb.’ Door dit boek komt haar oorspronkelijke wens alsnog uit.
De winnaar zal op 22 april diens prijs in ontvangst nemen. Diegene wint dan, door een tussentijdse donatie, geen 5000 maar 10.000 euro. De winnaar wordt echter begin april al bekendgemaakt, om de auteurs een zenuwslopende avond te besparen. De jury van de prijs bestaat dit jaar uit Mensje van Keulen (auteur) Bart Leemhuis (boekhandelaar) en voorzitter Arjan Peters (literatuurcriticus). Er waren 85 inzendingen.
18 januari 2024 – In december is Café Terminus aangemeld voor deelname aan de Hans Vervoort Prijs, de prijs voor verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard. Voor de Hans Vervoort Prijs 2024 zijn in totaal 85 titels aangemeld, aldus de organisatie. Hieruit heeft de jury een leeslijst geselecteerd van 45 titels die het best voldoen aan de voor de prijs gestelde criteria. Café Terminus zit bij die 45 titels! Hoe gaat het nu verder? De Stichting Hans Vervoort Prijs: “Deze 45 titels worden verdeeld over de 3 juryleden (Mensje van Keulen, Bart Leemhuis, Arjan Peters), die na lezing elk één of twee titels kiezen voor de shortlist. Deze zal in de loop van maart a.s. bekend gemaakt worden.”
Vervoort Prijs 2024
Longlist
- Tiemen Hiemstra: W (Das Mag)
- Jonah Falke: De geschiedenis van mijn sok (Thomas Rap)
- Jan van Tienen: De verworvenheden (Das Mag)
- Marja Pruis: Huiswerk (Nijgh & Van Ditmar)
- Nelleke Zandwijk: De zomer van de onwaarheden (Querido)
- Martijn Couwenhoven: Het gebed van Jonathan Simmers (Thomas Rap)
- Maaike Neuville: Zij (De Bezige Bij)
- Laura van der Haar: De kuil (De Bezige Bij)
- Rik van Puymbroeck: Treurwil (De Bezige Bij)
- Leo Pleysier: Klokgelui (De Bezige Bij)
- Hein van der Hoeven: Het leven is snel genoeg (In de Knipscheer)
- Frank Nellen: De onzichtbaren (Hollands Diep)
- Hendrik Groen: Groeten uit Benidorm (Meulenhoff)
- Valentijn de Heer: Beste mevrouw Eva (Pluim)
- Sabine van den Eynden en Antoinette Hoes: Lieve Chris (Pluim)
- Minke Douwesz: Het laatste voorjaar (Van Oorschot)
- Sipko Melissen: Arkadia (Van Oorschot)
- Alexander Baneman: De schim van Raamswolde (Van Oorschot)
- Boudewijn Smid: Huis Vrede Breuk (Arbeiderspers)
- Gerbrand Bakker: Moeder na vader (Arbeiderspers)
- Jeroen Berkhout: Beers balkon (Arbeiderspers)
- Jannah Loontjens: En toen ging hij (De Geus)
- Gaia Willemars: Eicel (Nijgh & Van Ditmar)
- Megan van Kessel: Uitzicht van dichtbij (Nijgh & Van Ditmar)
- Janneke de Bijl: Als, dan (Nijgh & Van Ditmar)
- Robert Brouwer: Café Terminus (Finisterre)
- Elte Rauch: Een vrouw met mooie borsten (Cossee)
- Ingrid Kluvers: Luikend (Lebowski)
- Anne Schepers: De daden (Lebowski)
- Tamar Berends: Iets warms graag (Lebowski)
- Wim Noordhoek: Wat bleef, uit het Avondlog (Avanti)
- Sacha Bronwasser: Luister (Ambo Anthos)
- Malou Holshuijsen: Alleen en duizend mensen (Ambo Anthos)
- Maddy Stolk: Soedah laat maar (Ambo Anthos)
- Sien Volders: Bij twijfel altijd noord (Ambo Anthos)
- Tanya Commandeur: De reus van Amsterdam (Ambo Anthos)
- Stéphanie Hoogenberk: We hebben het over je gehad (Prometheus)
- Mirthe van Doornik: Een tafel bij het raam (Prometheus)
- Loren Snel: Muze (Prometheus)
- Eva Keuris: Alledaags geweld (Prometheus)
- Merijn de Boer: Het Surinamedagboek (Querido)
- Auke Hulst: Zephyr (Ambo Anthos)
- Kees Ruys: De Madurese vriend (In de Knipscheer)
- Koen Peeters: Georges (De Bezige Bij)
- Ap Dijksterhuis: Vader (Prometheus)
18 december 2023 – Café Terminus is nu ook op Hebban! Wat is Hebban? Hebban is de grootste lezercommunity van Nederland en Vlaanderen (aldus Hebban). Heb je Café Terminus gelezen, en wil je iets over het boek schrijven, graag! Heb je nog geen account bij Hebban, kan je er eentje aan te maken (kost niet veel tijd) en kan je hier een bespreking plaatsen (hoeveel tijd je dat kost heb je zelf in de hand). Alvast bedankt voor de moeite, namens directie en alle werknemers, van hoog tot laag, niemand uitgezonderd.
17 december 2023 – Vandaag is “Café Terminus” aangemeld voor de Hans Vervoort Prijs. Wat is dat voor prijs? Op de site van Hans Vervoort staat dat het een prijs is voor verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard. De prijs wordt uitgereikt op 22 april 2024.
Rond 15 januari 2024 worden alle aangemelde titels door de organisatie naar de jury gestuurd. De jury (bestaande uit Mensje van Keulen, Bart Leemhuis en Arjan Peters) selecteert vervolgens maximaal 45 titels. Pas als “Café Terminus” bij die selectie zit, kan het boek opgestuurd worden naar de jury.
Voorlopig is alleen de motivatie belangrijk en hopelijk is die goed genoeg onderbouwd om op de lijst te komen. De motivatie waarmee het boek is aangemeld luidde als volgt:
“Café Terminus vertelt het verhaal van de eenzame 58-jarige Martin Molle, die (na te zijn verlaten door zijn vrouw) al jaren op zoek is naar liefde en genegenheid. Door zijn eigen onmacht en passiviteit vindt hij die niet. Ondertussen ligt zijn moeder op sterven en gaat zijn (enige) vriend er met zijn (virtuele) vriendin vandoor. Klinkt dit alles als een zwaarmoedige aangelegenheid? Geen angst. Door de fantasieën van het hoofdpersonage, fantasieën die op elk moment toeslaan (in de supermarkt, op bezoek bij moeder, tijdens het zwemmen met zijn ‘vriendin’, in de Hema, gedurende zijn werk als schoonmaker en straatveger, enz.) blijft het verhaal ook luchtig.”
Eind februari/begin maart 2024 wordt er een ‘shortlist’ samengesteld waar 3 tot 6 titels overgebleven zullen zijn. In de loop van april wordt dan het winnende boek bekendgemaakt.
12 december 2023 – Café Terminus is op Goodreads! Vanaf nu kan iedereen een recensie schrijven over het boek. Schrijf hier wat jij van het boek vond!
Op de boekpresentatie van Café Terminus op 8 december 2023 – in gesprek met buurvrouw A.
Bewegende beelden van de boekpresentatie op 8 december 2023.
Een impressie van de boekpresentatie van Café Terminus op 8 december 2023 bij Hijman in Arnhem!
Ik ben blij dat je het vraagt, Lieke, laat ik daar eens rustig en weloverwogen op reageren…
Wel [censuur], wat maak je me nu? Ik had nog zo gezegd dat we het daar niet over zouden hebben!
Eind goed, al goed. De honderden aanwezigen kunnen ook wel een versnapering gebruiken.
Wilt u in uw leven ook geluk ervaren? Koop dan net als deze vrolijke jongedame Café Terminus!
4 december 2023 – Op vrijdag 8 december vindt de boekpresentatie van Café Terminus plaats bij boekhandel Hijman Ongerijmd. Aanvang 18:00 uur, inloop vanaf 17:30 uur. Het is in de boekensalon, dat is boven de winkel.
26 november 2023 – Café Terminus zal vanaf 1 december overal in Nederland verkrijgbaar/te bestellen zijn. Dus ook in je favoriete boekhandel te bestellen! ISBN 97-890-833-4490-4
24 november 2023 – Het eerste exemplaar in handen van de auteur.
6 november 2023 – Vandaag van de vormgeefster van Café Terminus een “3D mockup” ontvangen!
2 november 2023 – De definitieve bestanden van Café Terminus liggen sinds vandaag bij de drukker.